keskiviikko 9. syyskuuta 2009

Ehdotus maahanmuutto-ongelmaan

Nykyään käytävässä maahanmuuttokeskustelussa on toistaiseksi nähty lähinnä nimityksiä kuten "rasisti" tai "kukkahattu" osapuolten ottamatta lainkaan kantaa toistensa asiaan. Kunnallisvaalien jälkeen oli hetken aikaa ilmapiiri, jossa odotettiin vihdoin alkavaksi asiallista keskustelua maahanmuutosta. Sen sijaan keskustelu siirtyikin oikeussaliin, mihin se ei mielestäni todellakaan kuulu.

On esitetty kysymys "mitä maahanmuuton ongelmille sitten pitäisi tehdä". Asetan lusikkani maahanmuuttokeskusteluun ja vastaan tuohon kysymykseen omalla ehdotuksellani.

Määrittelen aluksi mitä tarkoitan maahanmuutto-ongelmalla. Sen perusta on klassinen kahden tai useamman keskenään elävän kulttuurin taipumus luoda konflikteja. Esimerkkejä on maailma ja sen historia täynnä. Liki jokainen sisällissota saa voimansa etnisestä tai kulttuurisesta erilaisuudesta. Ihminen on laumaeläin, joka ei tunne sympatiaa oman ryhmänsä ulkopuolelle ja on valmis kohtelemaan tai ainakin sallimaan muiden kuin omaan ryhmäänsä kuuluvien hyvinkin rajun kohtelun. Konkretisoin: 2004 Aasian tsunamissa kuoli 178 suomalaisia ja kansakunta suri tapahtunutta. Tsunami tappoi kuitenkin yhteensä liki 200000 ihmistä, mutta nämä 178 merkitsivät meille enemmän. Tätä eräänlaista kaksoistandardia en kritisoi, enkä kiellä edes itsessäni, vaan tunnustan inhimillisenä piirteenä liki meissä jokaisessa.

Tästä voidaan tehdä vain yksi johtopäätös: Monikulttuuri, jossa useampi kulttuuri elävät samassa kansakunnassa, on korrektisti sanottuna haasteellinen tavoite. Kyynikkona sanoisin, että jopa mahdoton tavoite. Maahanmuutto on nähty yleisesti jonkinlaisena väistämättömänä tapahtumana, jota ei pidä vastustaa. Tästä olen kylläkin eri mieltä, mutta oletetaan nyt, että asia olisi näin. Johtopäätökseni on, että kulttuurien väliset erot tulisi olla riittävän pieniä aiheuttaakseen suuria ongelmia. Tarvitaan siis integraatiota. Mutta entä sitten ne jotka eivät halua tai kykene integroitua. On aika suuri vaatimus vaatia ihmiseltä sopeutumista vieraaseen yhteiskuntajärjestykseen.

On realismia ettei nykyään maassaolevia integroitumiskelvottomia maahanmuuttajia voida karkottaa maasta ennenkuin ne tekevät rikoksen. Karkotuksesta huonon sopeutumisen vuoksi käytännössä nousisi valtava meteli. Sen sijaan maahan tulevien uusien maahanmuuttajien määrä riippuu tasan tarkkaan byrokratian sallimuksesta. Poliittiset realiteetit määrittelevät jostain käsittämättömästä syystä rajat byrokratian sallimukselle. Ei voida vain simppelisti kieltäytyä ottamasta vaikeasti integroituvia maahanmuuttajia Afrikasta ja Lähi-Idästä, koska siitäkin nousisi valtava haloo.

Olenkin miettinyt juonta maahanmuuton ongelmien ratkaisemiseksi, johon saattaisi jopa muutama vapaan liikkuvuuden kannattajakin erehtyä. Määritellään aluksi integroituminen sellaiseksi, jossa maahanmuuttaja osaa kielen (=kirjallinen ja suullinen kielikoe) ja elättää itsensä itsenäisesti. Integroituvan täytyy olla joko töissä tai itsenäisenä yrittäjänä jonkin ajan. Esimerkiksi vuosi tai kaksi. Työksi tai yrittämiseksi ei lasketa julkisrahoitteista tai työskentelyä jossain maahanmuuttajaa varten perustetussa ohjelmassa. Ei siis synergian siltoja tai sovittelua ja ennakkoluulojen poistamisen konsultointia yms nollatyötä, sellainen ei ole millään asteikolla tuottavaa työtä.

Kielikoe on melko helppo asia järjestää ja valvoa. Työnteon määritteleminenkään ei pitäisi olla vaikeaa, koska verottajalta, kelalta ja työvoimatoimistolta pitäisi löytyä riittävä tieto määritelmän tekemiseen. Pitkä - vuoden tai kahden tarkastelujakson pitäisi karsia suurimmat väärinkäytökset pois, sillä tekaistuilla työtodistuksilla ei elä, ja jos rahaa löytyy jostain muusta lähteestä, niin verottajankin pitäisi olla hyvin kiinnostunut niiden alkuperästä.

Kielen opetus täytyy järjestää samoin koulutus, jotta töihin pääseminen olisi edes teoreettinen mahdollisuus. Niihin täytyy siis lisätä rahaa. Yksi vaihtoehto olisi sellainen missä maahanmuuttaja joutuu ottamaan eräänlaisen opintolainan jolla rahoittaa opiskelunsa. Käteisenä tuota lainaa ei saa. Laina maksetaan takaisin myöhemmillä ansioilla. Luultavasti tämä lainavaihtoehto olisi liikaa vaadittu nykyisessä ilmapiirissä, joten pitäisi siis käytännössä ottaa jostain muusta kohteesta rahaa maahanmuuttajien kouluttamiseen. Australiassa oli järjestelmä, jossa tulija joutui maksamaan oman ylläpitonsa, mutta tämä jouduttiin lakkauttamaan vastustuksen vuoksi. Nykyinen budjetti maahanmuuttajien kouluttamiseen on selvästikin liian vähän tai sitten nykyistä koulutettavien mamujen määrä pitäisi saada huomattavasti pienemmäksi mikä tuskin onnistuu poliittisena ehdotuksena.

Periaatteessa tähän mennessä ei nykymenoon mitään uutta kuin enemmän panostusta kielen ja ammatin opiskeluun. Pitäisi olla suht helposti hyväksyttävissä eduskunnan demareissa ja kepulaisissa. Ehkä myös kokoomuslaisissa. Sitten vähän uutta ajatusta mukaan. Integroitumisohjelman päätyttyä yli vuoden tai kahden (riippuu maahanmuuttajasta itsestään) päästä maahanmuuttaja saisi kansalaisuuden. Vapaan liikkuvuuden kannattajat hurraavat!

Tässä tulee koira haudattuna: Integroitumassa olevien maahanmuuttajien määrä on käytännönkin syistä pakko rajata johonkin. Voitaisiin vaikka määritellä nykyään maassa oleskelevien määrän tai jos rahasta on pulaa, niin sitten sellainen kiintiö jonka kouluttamiseen on varaa. Tuon kiintiön ulkopuolella ei pääse maahan. Satamakontista löytyneet "lapset" käännytetään pois vaikka olisivat syöneet passinsa tai tulleet uponneesta Atlantiksesta. Kiintiön sisään voi määritellä, jos on tarvetta sitten tarkemmat kiintiöt. Esim humanitaarinen ja työperäinen. Kokonaisintegroitumiskiintiö pysyy vakiona. Kun maahanmuuttaja pääsee ohjelmasta ulos voidaan ohjelmaan ottaa sisään uusi maahanmuuttaja. Kiintiöstä voi tulla karkotetuksi epäsosiaalisella käytöksellä tai olemalla osallistumatta koulutuksiin. Poislukien tietysti tapaus jossa pinnari pystyykin läpäisemään kokeita, niin sama se istuuko tunnilla vai opetteleeko kotona.

Tiedämme kuitenkin, että haastavimmista paikoista tulevat maahanmuuttajat eivät integroidu. Tämä tottakai johtaa lopulta siihen, että integraatio-ohjelma täyttyy luku- ja kirjoitustaidottomista syrjäisimmiltä vuoristoseudulta tulleesta aineksesta. Sisäisellä kiintiöinnillä voidaan pitää osa ohjelmasta jotenkin juoksevana, jonka läpi ne oikeasti työperäiset voivat kulkea. Humanitaarinen maahanmuuttokiintiö taas tukkisi itsellään itsensä. Loogisesti ajattelevat maahanmuuton kannattajat eivät voisi edes valittaa, kun pitäisi samalla myöntää, että ne sivistymättömimmät eivät integroidu ikinä. Kuka kehtaisi sanoa "kiintiötä pitää suurentaa koska se on ennestään täynnä sopeutumattomia barbaareja" tai "kansalaisuus pitäisi myöntää sopeutumattomalle barbaarille koska halutaan lisää sellaisia ohjelmaan". On vieläpä järkevää pistää nykyään integroitumisen tarpeessa olevat tähän ohjelmaan ensimmäiseksi vuosikurssiksi, joten efektiivisesti maahanmuutto pysähtyisi kuin seinään heti ohjelman käynnistyttyä, kunnes ensimmäiset tulisivat läpi.

Poliittisesti ajatellen monikulttuurin kannattajille tämä ei olisi ongelma, koska he luottaisivat siihen, että sitten muutaman vuoden päästä se monikulttuurionni vasta alkaakin. Mamukriittiset luultavasti vastustaisivat tällaista ehdotusta samasta syystä. Kun ohjelman tulos alkaa paljastua, niin oli loogista tai ei, niin kaikenlaista kitinää alkaa varmasti esiintyä. Kaiken järjen mukaan suurin osa kritiikistä pitäisi mennä syytöksiin ohjelman tehottomuudesta. Kaikki se haloo mikä menisi vaihtoehdossa rajojen sulkeminen rasistisille päätöksentekijoille, menisikin nyt muualle. Toimenpiteenä ohjelmaa jouduttaisiin tottakai tehostamaan. Luultavasti koulutuksen määrää tai laatua parantamaan. Ongelman ydin toki olisi integroitumiskelvoton ihmisjoukko, jonka integroimiseksi ei taida olla mitään tehtävissä. Toki on mahdollista, että ohjelma onnistuisikin yli kaikkien odotuksien, mutta siinä tapauksessahan ei pitäisi ainakaan maltillisilla nuivilla ollakaan mitään ongelmaa. Suurin uhka olisi, että järjestelmää ylläpitävät viranomaiset alkaisivat hyväksyä kielikokeissa jokaisen joka osaa sanoa "kissa".

Laittomasti oleskeleviin tai kantaväestöön kuuluvan kanssa perhettä perustaneisiin tätä systeemiä ei voisi luonnollisestikaan soveltaa. Samoin tämä systeemi ei estä nykyään jo maassaolevien lisääntymistä ja siten huomattavan suurten vähemmistöjen syntymistä luonnollisella tavalla integraatio-ohjelman ulkopuolella. Järjestelmä olisi kuitenkin riippumaton ideologisesti. Se on myös käytännöllinen - sisään pääsisivät ne jotka haluavat integroitus osaksi suomalaista yhteiskuntaan. Ulos taas jäisivät ne jotka eivät halua integroitua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti